Aller au contenu
Rechercher dans
  • Plus d’options…
Rechercher les résultats qui contiennent…
Rechercher les résultats dans…
Animal

Du lait de chamelle bientôt au supermarché

Messages recommandés

Camel's milk – on a supermarket shelf near you soon Shit


Health-conscious shoppers could soon be buying camel's milk as a Middle East firm seeks permission to sell the product in Britain for the first time.

By Alastair Jamieson
10 Jul 2010

A camel herder milks one of his camels in Oman Photo: ALAMY
Camel milk is already consumed in the Middle East, parts of Africa and India.
It tastes salty, comes from an ill-tempered and malodorous animal and is unlikely to improve a bowl of cornflakes.

But camel's milk could be the latest superfood to hit shop shelves as producers seek permission to sell it in Britain for the first time.

The European Commission has provisionally approved plans by two Middle Eastern camel farms to export the milk to Britain.

There are only a handful of camel milk firms in the world because the desert animals produce only 13 pints a day compared to more than 50 that can be gained from cows.

United Arab Emirates-based firm Camelicious says it is only waiting on checks by EU health and hygiene inspectors and hopes to begin exports to Europe next year.

Mutasher Al-Badry, deputy general manager of the company, said: "It is a niche market.

"We don't expect to compete with cow's milk but we know there are lots of people who want to enjoy the health benefits of camel milk and we are confident that the EU will give us approval."

He said he was in talks with health food and speciality stores, including Harrods, about future sales of the product, which is already consumed in the Middle East, parts of Africa and India.

Camelicious produces 5,000 litres a day, less than even one per cent of Europe's daily milk consumption.

Camel's milk is about two per cent fat, compared to four per cent in cow's milk, is lower in cholesterol and has five times as much Vitamin C.

Studies in India showed it also contains high levels of insulin and helped sufferers of Type 2 diabetes by reducing their reliance on injections.

However, it is watery compared to cow's milk and is said to taste salty.

Ray Smith, manager of the Oasis Camel Centre in Norfolk, said: "Camels are very approachable if they have been neutered but otherwise the males can get very aggressive in the mating season, kicking, biting and spitting.

"In many countries with lower welfare standards the female camels are just used for their milk while the males are used for work and then eaten. Camel meat is very lean."

A spokesman for Holland & Barrett, which sells the current superfood fad, coconut water, said: "We've not yet been approached to sell camel's milk, but are always interested in hearing from companies who supply innovative products with proven health benefits. "

A spokesman for Diabetes UK said: "Even if camel's milk is high in insulin, people with diabetes should not think that this could have benefits for their diabetes management.

"Even if the insulin in the milk did work, it would have to be taken in very specific quantities at certain times of the day otherwise people with diabetes would be at greater risk of low and high blood glucose levels."


http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/7883189/Camels-milk-on-a-supermarket-shelf-near-you-soon.html

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites


Citation :
Camel's milk – on a supermarket shelf near you soon


Je me souviens qu'il y a une trentaine d'années, il y avait une épicerie de Montréal où on pouvait se procurer de la viande de chameau. C'était dans le quartier près du centre d'achat Rockland. C'est une connaissance qui habitait près de là qui m'avait dit ça. Je me souviens aussi, il y a aussi qqes années de ça, qu'il y avait un autre quartier où il y avait une épicerie qui s'appelait "le marcassin" avec l'effigie d'un sanglier. Je les soupçonnais d'en vendre (Pour Céline, ce n'est pas commun au Québec, la viande de sanglier) mais comme je ne suis jamais allée dans cette épicerie, je ne peux pas l'affirmer à 100% quoique avec un tel nom, cela devait être le cas. Je crois c'était dans les environs de Laval et c'est en passant par là 2 ou 3 reprises en voiture pour me rendre je ne sais plus où que j'avais aperçu cette épicerie.

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites
Citation :
il y a aussi qqes années de ça, qu'il y avait un autre quartier où il y avait une épicerie qui s'appelait "le marcassin" avec l'effigie d'un sanglier. Je les soupçonnais d'en vendre (Pour Céline, ce n'est pas commun au Québec, la viande de sanglier)

Il y a des élevages ?

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Je viens de vérifier et il y en aurait depuis une vingtaine d'années. Shit

http://www.sanglier.qc.ca/page2.html

On dénombre environ une trentaine d’éleveurs de sangliers ayant plus de cinq femelles en production.

http://www.grandsgibiers.com/cgi-bin/membres/membres.cgi?membres=F&association=sangliers&certi=0&type=9

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Il y en a plusieurs qui font chasse à la ferme. On peut au choix faire une visite aux animaux dans le parc "certaines bêtes moins sauvages se laissent parfois approcher avec des gâteries."
Ou allez leur tirer dessus, avec peu de risque de rentrer bredouille. Mad

http://www.fermeduchasseur.com/

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Je me souviens aussi que sur la rive-sud de Montréal, il y avait plusieurs épiceries (boucheries) halal où il se vendait de la viande de chameau, de chèvre, etc. etc. Je présume que la viande de chameau était importée car il n'y a pas encore d'élevage de chameaux au Québec...
Par contre, comme le dit Cé, au Québec, il y a des élevages de sangliers, mais aussi de bisons, de cerfs, etc.
Ici aussi, on peut rendre visite aux animaux, les caresser, les nourrir, puis choisir ensuite de les chasser en enclos Shit

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

Citation :
sur la rive-sud de Montréal, il y avait plusieurs épiceries (boucheries) halal où il se vendait de la viande de chameau


C'est donc encore plus populaire que je ne l'aurais cru. Shit

Partager ce message


Lien à poster
Partager sur d’autres sites

×
×
  • Créer...